ورود به سایت

بازنشانی رمز عبور

تا کنون ثبت نام نکرده اید؟ثبت نام

عضویت

شماره موبایل یا ایمیل را وارد کنید

پسورد را وارد کنید

ثبت نام

سبد خالی
0
34122

چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم؟

تا مدتها قبل از این، همه مردم برای خرید محصولات مورد نیاز خود به فروشگاه ها و یا بازار مراجعه می کردند و مدتی را برای خرید کالای مورد نظرشان در فروشگاه های مختلف سپری می کردند. عدم دسترسی به همه فروشگاه ها، دور بودن فروشگاه ها از یکدیگر، صرف زمان زیاد برای رفتن و گشتن در پی کالای مورد نظر و... از معایب خریدهای حضوری بود و به همین دلیل برخی افراد برای رفتن به فروشگاه و خرید کردن انرژی کافی نداشتند. همچنین تهیه خیلی از کالاها در همه شهرها و روستاهای دور افتاده امکان پذیر نبود و در مواردی حتی غیر ممکن بود.

امروزه با گسترش اینترنت در تمام نقاط کشور و ایجاد هزاران فروشگاه اینترنتی و وجود ده ها هزار کالای متنوع در این مجموعه و گسترش گوشی های هوشمند، امکان بازدید و خرید کالا به صورت آنلاین برای همه اقشار جامعه و در همه نقاط کشور فراهم شده است .و همه مردم می توانند به سادگی و صرف کمترین هزینه(هزینه اشتراک اینترنت) کالای مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنند.

اما با مسله ای که در این حالت وجود دارد، این است که چکونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قصد خرید کالایی از فروشگاهی را داشته اید و جهت پرداخت وجه و اعتماد به آن فروشگاه دچار تردید شدید. ما اگر اصول و قواعدی را در نظر بگیرید می توانید به سادگی نسبت به معتبر بودن و یا عدم اعتبار یک فروشگاه اینترنتی مطمئن شوید.

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم ؟

فروشگاه اینترنتی که قصد خرید از آن را دارید، باید ویژه گی هایی را داشته باشد تا بتوانید به آن اعتماد کنید. فاکتورهایی که برای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی باید در نظر بگیرید، به شرح زیر است:

۱- خرید از سایت های آشنا

خرید از سایتهای معروف و شناخته شده می تواند ریسک خرید را کم کند . توجه کنید هر سایتی که در صفحه نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شود، معتبر نیست. ولی با این حال وب سایت هایی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شوند، اعتبار بیشتری دارند.

۲- توجه به پروتکل https

یکی از فاکتورهای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی وجود SSL در سایت است. هرگز از سایت هایی که پروتکل آن ها http  است و از SSL برای امنیت وب سایتشان استفاده نمی کنند، خرید نکنید. در https لایه امنیتی SSL به شما در یک خرید ایمن کمک می کند. وب سایت هایی که مجهز به SSL هستند در کنار URL آن ها یک آیکون قفل نمایش داده می شود.  علاوه بر اینکه وب سایت های فروشگاهی بدون پروتکل https فاقد اعتبار هستند، وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حریم خصوصی شما را به خطر می اندازد. برای مثال فروشگاه اینترنتی کالا کاشانه دارای پروتکل https می باشد و این بدان معنی است که امنیت خرید شما در این فروشگاه تامین می شود، و می توانید با خیال راحت از این فروشگاه خرید کنید.

۳- وجود نماد اعتماد الکترونیکی و لوگوی ساماندهی

وجود نماد اعتماد الکترونیکی در سایت، اعتبار آن را افزایش می دهد. چرا که این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می شود و کاربران می توانند با کلیک بر روی آن به اطلاعاتی درباره وب سایت و مالک آن به دست آورند. وب سایت هایی که دارای این نماد هستند وظیفه دارند به شکایات و مشکلات مشتریان خود نسبت به خرید آنلاین رسیدگی کنند، در غیر این صورت نماد الکترونیک آن ها لغو خواهد شد. نکته مهم در بررسی این نماد این است که پس از کلیک بر روی نماد آن به یکسان بودن URL آن و آدرس وب سایت دقت کنید. همچنین توجه کنید که صفحه باز شده یک صفحه وب در مرورگر شما باشد، نه یک عکس!!

همچنین علاوه بر نماد اعتماد الکترونیکی، لوگوی ساماندهی نیز در پایین وب سایت فروشگاه های اینترنتی به اعتبار و قانون مند بودن آن فروشگاه می افزاید و می تواند این اطمینان را به شما بدهد که روی عمکرد این فروشگاه نظارت وجود دارد.

۴- توجه به نظرات مشتریان

قبل از اینکه هر کالایی را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید، به قسمت نظرات مراجعه کرده و نظرات مثبت و منفی مشتریان سابق را درباره آن محصول مطالعه کنید. اگرچه این کار، روشی قطعی برای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی نیست، اما می توان با کمی دقت از این روش استفاده کرد.

۵- وجود راه های ارتباطی در سایت

فروشگاهای اینترنتی معتبر، چند راه ارتباطی برای کاربران فراهم می کنند و شما می توانید در صورت لزوم با آن ها تماس گرفته و سوالات و مشکلات خود را با پشتیبانی آن ها مطرح کنید. بنابراین وجود آدرس شبکه های اجتماعی، شماره تماس و سایر راه های ارتباطی در یک سایت فروشگاهی یکی از نشانه های اعتبار آن فروشگاه اینترنتی است. حتی وب سایت های فروشگاهی می توانند آدرس فروشگاه های حقیقی خود را در سایت در قسمت تماس باما درج کنند.

۶- نحوه پرداخت

یکی دیگر از نکات مهم در اعتماد به فروشگاه های اینترنتی، بررسی نحوه دریافت مبلغ است. فروشگاه هایی که امکان پرداخت در محل را برای مشتریان خود در نظر گرفته اند، از اعتبار بیشتری برخوردارند و می توانید راحت تر به آن ها اعتماد کنید. اگر چه مسائلی مثل عودت کالا توسط مشتری و... باعث شده فروشگاه های آنلاین رغبت کمتری نسبت به پرداخت در محل داشته باشند، اما همچنان برخی از فروشگاه های اینترنتی این امکان را در اختبار مشتریان خود قرار می دهند. یکی از این فروشگاه های فروشگاه اینترنتی کالا کاشانه می باشد که علاوه بر پرداخت آنلاین، امکان پرداخت در محل را برای مشتریان خود فراهم کرده است.

در حالت پرداخت آنلاین هم به راحتی می توانید از معتبر بودن آن فروشگاه مطمئن شوید و آن اینست که مطمئن شوید که از درگاه بانکی معتبر استفاده می کند و دقت کنید که در صفحه پرداخت نام فروشگاه به عنوان پذیرنده نوشته شده باشد.

نتیجه گیری

در انتها باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که یک فروشگاه معتبر را نمی توان صرفا با توجه به رتبه آن در وب سایت هایی مانند الکسا یا تعداد دنبال کنندگان و عضوهای آن شناخت و ممکن است یک صفحه فروشگاهی ساده در اینستاگرام، امنیت بیشتری از یک وب سایت پر زرق و برق اینترنتی با هزاران بازدید کننده و رتبه جهانی بالا داشته باشد. با رعایت همین نکات ساده می توانید خریدی امن و بی دردسر داشته باشید.